Överlevare av Sexuella övergrepp

Fri från skuld. Forum och mötesplats för alla som varit utsatta för sexuella övergrepp och trauman som barn och senare i livet. En plats för alla, oberoende stadie i läkningsprocessen. En plats att våga närma sig det svåra och dela erfarenheter.


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Dokumentär "Våga minnas"

+5
Höstvind
Conatus
Admin
Citrine
Therese_
9 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Dokumentär "Våga minnas" Empty Dokumentär "Våga minnas" ons 10 okt - 20:11

Therese_

Therese_
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Imorgon torsdag (11 oktober) visar SVT en dokumentär kl 20:00 som heter "Våga minnas"

Det har gått 25 år och det är så lite jag kommer ihåg. Jag minns inte polisförhöret och jag minns inte heller rättegången och jag har aldrig pratat med mina föräldrar om våldtäkten, men den finns alltid där ändå.”

Våga minnas är en ovanligt modig dokumentärfilm om att sätta ord på det som varit nedtystat och möta det man helst velat glömma.

En film om att gå vidare.

här kan du se mer om filmen! http://www.mantarayfilm.se/folio_img.asp?id=44

2Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" ons 10 okt - 20:29

Citrine

Citrine
Nykomling
Nykomling

jag hoppas den kommer på svt play efteråt, så det går att kolla på den vid senare tillfälle då jag inte är hemma när den sänds :( hade gärna velat se den.
Bra tips Therese!

3Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" ons 10 okt - 21:17

Therese_

Therese_
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Citrine:

Jag gick in på SVT och kikade, enligt deras hemsida finns följande sändningstider:

Sändningstider:
Torsdag 11 okt 2012 kl 20.00
Fredag 12 okt 2012 kl 15.50
Lördag 13 okt 2012 kl 14.45
Söndag 14 okt 2012 kl 23.35

Och jag kan tänka mig att den finns tillgänglig på SVT play också Smile

4Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" ons 10 okt - 21:32

Citrine

Citrine
Nykomling
Nykomling

Therese, tack för att du kollade, hade inte en tanke på att det kunde stå där Smile
Men hoppas det går på svt play för som det ser ut nu är enda jag är hemma till för att kunna se är den på söndag, och kändes lite sent Smile Får väl se hur det blir Smile

5Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" tor 11 okt - 7:23

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Underbart! Tack så mycket! Dokumentär "Våga minnas" 2689875142

Jag googlade efter information om dokumentären finns att köpa än för några dagar sedan bara - det här var mycket bättre nyheter!

Jag ska absolut se.

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

6Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" tor 11 okt - 10:24

Conatus

Conatus
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Tack så hemskt mycket för tipset, Therese!

Jag har velat se denna dokumentär sedan jag hörde talas om den första gången. Tusen tack!

7Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" tor 11 okt - 20:05

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Nu är det dags! flowertoyou

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

8Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" fre 12 okt - 10:55

Höstvind

Höstvind
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Den finns även på svtplay!
Har ni sett den, var tyckte ni?
Jag har tittat på den nu och blev tvungen att pausa efter halva för att det kom så mycket känslor.
Så mycket bra saker, så mycket sanning!

9Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" fre 12 okt - 10:59

Conatus

Conatus
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Jag grät igenom hela dokumentären. Det var så mycket träffsäkert och det var så konstigt att liksom.. Inte känna sig ensam längre.

Sedan grät jag ännu mer. Det är allt jag gör nu. Gråter.

Jag tycker dock att dokumentären kändes lite.. Halvfärdig? Jag vet inte. Jag tror jag ska se några av repriserna också. Funderar på att be mamma att titta på den också. Det var så klockrent när Ewa sa "det är din önskan att jag ska glömma och gå vidare", men det är ju faktiskt inte så jävla lätt. Jag hade gärna gjort det. Men jag kan inte. Jag är inte där. Jag hoppas att jag kommer dit..

10Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" fre 12 okt - 11:05

Höstvind

Höstvind
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Ja, visst är känslan av att det finns andra som känner Precis likadant konstig?
Att man inte är ensam att vi är så många..
Men att just sexuella övergrepp är så gömt, det pratas inte om..
Det är som att det inte ska existera fast det gör det..

Förstår vad du menar med halvfärdig, man hade velat ha mer.
Men samtidigt kändes den väldigt äkta eftersom känslor och ord var precis som det är.
Det finns inte alltid ord. Jag fick känslan av att hon verkligen kämpat för att få ihop det.

Jag tänkte också på det, att programmet ger något till båda.
Öskar jag vågade be min mamma se på den, men det gör jag inte.
Jag är inte där än, men jag hoppas jag kommer dit någongång
Tycker du ska fråga henne!

Kram

11Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" fre 12 okt - 11:15

Höstvind

Höstvind
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

nej.. jag trodde det var en serie..! att det skulle komma fler delar.. :(

12Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" sön 14 okt - 11:11

Stor och liten

Stor och liten
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Sååååååå bra var de! Rekommenderar till alla som inte sett redan. När hon berättade att det var så mkt som hon inte mindes så var det stärkande för mig att höra. Och polisen som hade så bra svar! Polisen var jätte bra verkligen. Kändes som han svarade mig med. heart2

13Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" mån 15 okt - 7:47

Höstvind

Höstvind
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

jag undrar om jag skulle våga be min pojkvän se den.
men jag är väldigt osäker på om de skulle bil de resultat jag vill..
han kanske inte ser det jag ser.. bara det hemska

14Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" lör 20 okt - 12:32

Vildvittra

Vildvittra
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Tittade oxå på den och grät. sadtwo
blev arg och ledsen för hennes skull när hennes man sa att hon "bara skulle utsätta sig för det och stå ut". när de pratade om sex och närhet. han vet inte hur det är att ha våra problem uppenbarligen. sad4

15Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" tis 30 jul - 16:42

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Dokumentären går för tillfälligt i repris på svtplay. Tillgänglig till och med den 17 Augusti.

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

16Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" tis 30 jul - 21:16

Höstvind

Höstvind
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

åh tack! Den är så bra, kanske ska jag försöka våga skicka den till min mamma nu när jag pratat lite med henne :-/

17Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" fre 9 aug - 22:42

Oklar

Oklar
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Jag såg den här filmen och tyckte precis som ovanstående att den var träffsäker. Bad att min man skulle se den, men det har han inte gjort. Tror han är rädd. Så var man ensam med upplevelsen igen..,

18Dokumentär "Våga minnas" Empty Sv: Dokumentär "Våga minnas" lör 10 aug - 10:33

Tutan

avatar
Inaktiv

Jag såg dokumentären igår. Den var verkligen bra. Även om jag inte känner igen mig i situationen som hon varit med om, så kände jag igen mig i hennes känslor. Och andras känslor, de hon hade nära sig..

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet