Överlevare av Sexuella övergrepp

Fri från skuld. Forum och mötesplats för alla som varit utsatta för sexuella övergrepp och trauman som barn och senare i livet. En plats för alla, oberoende stadie i läkningsprocessen. En plats att våga närma sig det svåra och dela erfarenheter.


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Vill du träffa överlevare i samma fas som du?

4 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

Ghost

avatar
.
.

För att det fantastiska forumet Frifrånskuld ska underlätta öppenhet och trygghet föreslår jag subforum (eller trådar) för oss med speciella livsomständigheter. Av erfarenhet vet jag att detta kan öppna upp känslor som man annars håller tillbaka (kanske av hänsyn till andra eller av rädsla för att inte bli förstådd). 

OBS! Förslagen gör jag utifrån min subjektiva erfarenhet av överlevarforum. Ni andra kanske kan lägga till fler, mer lämpliga, kategorier? Eller modifiera mina kategorier?  

Ex: 
1. Vi som är 40+ 
Förklaring: Oavsett övergreppets omständighet - incest i barndomen, våldtäkt i vuxen ålder/tonåren etc - så väcker det olika perspektiv beroende på om överlevaren är 20 eller 50. Det finns färre år att läka - en förskräckande omständighet som en 20-åring kanske inte ens greppar. Det finns färre år att träffa en läkande partner. Och i medelåldern sammanfaller kanske övergreppen med andra omständigheter av typen "mittlivskris".  


2. Jag har sålt min kropp 
Förklaring: När du en gång prostituerat dig (som överlevare efter övergrepp eller som förstagångserfarenhet) kanske du vänjer dig vid att betrakta din kropp och själ på distans - och därmed kan d inte längre uppleva att du kan bli "våldtagen". Att som självskadebeteende sälja dig själv innebär att du - till skillnad från t.ex. incestoffer - inte har samhällets självklara stöd utan får lida i decennier av påtvingad självskuld - "jag har mig själv att skylla". Du kanske längtar tillbaka till prostitutionen som ett sätt att fly längtan efter en partner och äkthet i nära relationer?


3. Jag överlevde övergrepp av en anhörig i tidig barndom
Förklaring: Enligt anknytningsteorier har omsorgssvikt av en nära anhörig i tidig barndom (t.ex. 0-4 år eller några år äldre) en stor inverkan på hur vi i vuxen ålder relaterar till varandra. 


4. Jag våldtogs som vuxen
Förklaring: Kanske har du haft fungerande sexuella relationer fram till traumat - när du våldtogs? Hur ska du ta dig vidare? Om du INTE haft fungerande relationer i vuxen ålder, gå vidare till "Vi som är 40+". 

Ja, detta är förslag på behövliga subforum. Vad känner DU är viktiga subforum? Självklart bär vi på många gemensamma erfarenheter, vi överlevare, men ibland kan vi behöva prata i enrum med andra i samma situation...

Oklar

Oklar
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Jag hade ju precis skrivit... Men det försvann!blabla Jaha, får skriva mitt otroligt smart en gång till då... (eller kanske inte jättesmarta, men...).

Jag tror att det här är ett bra förslag Cikada, men jag själv har ett problem. Kanske är det fler som känner igen det och kan komma på något smart.Jag känner igen saker i flera kategorier, men kan inte säga att jag helt passar in i flera. Jag har inte upplevt incest, men däremot omsorgssvikt, psykologisk, emotionell misshandel av föräldrarna. Dessutom ett trauma med tvångsmatning som givit mycket lika symptom som efter incest (delvis då). Det gör att jag känner ett visst behov av att spegla mig där. Samtidigt har jag inte upplevt incest. Det sexuella övergreppet (eller om det var fler?) hände i tonåren och det var jämnåriga som utsatte mig. Så, flera kategorier. Hur gör man då?

Ett mycket viktigt subforum tror jag är: manliga överlevare. har förstått att detta behov är stort och de har svårt att hitta bra forum. Gå därför gärna ut med det i tydlig information, att det finns.

Bra i övrigt!

Ghost

avatar
.
.

Oklar, 


Exemplen var bara ett förslag. Admin har sista ordet i denna fundering. 


Vi kan nog alla känna igen oss i flera subgrupper. Huvudsaken är att vi i lugn och ro kan söka oss till en och samma subgrupp när vissa minnen eller symtom gör sig gällande extra smärtsamt. Och att vi då enbart får tillgång till reflexioner från personer i en och samma kategori med samma erfarenheter.  


TACK Oklar för subforumet "manliga överlevare". Tack för ditt påpekande när min egen blick blir oklar. 

Conatus

Conatus
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Cikada,

jag tycker att detta är ett väldigt viktigt initiativ - samtidigt som jag tror det kan vara svårt att urskilja de kategorier som är väsentliga. Vissa av medlemmarna på detta forum kanske inte känner att de passar in i någon kategori alls - medan andra känner att de passar in litegrann i alla kategorier. Jag tror även att det kan bli lite farligt att dela upp upplevelser i olika kategorier. I form av förövare så finns det skillnad; överfallsvåldtäkt, partner, incest, förövare av samma kön som en själv, beroendeställning osv.

Men när det kommer till övergrepp så kan man, i min mening, inte dela upp det i "hemskhetsskala", så att säga. Oavsett om man har blivit utsatt vid ett tillfälle eller vid upprepade tillfällen, så kan dessa två olika individer ha blivit lika skadade av det som skett. Man kan inte jämföra dessa sår. Enligt mig så är alla individer olika, alla är olika sårbara, alla kommer från olika bakgrunder och alla har olika erfarenheter.

Personligen så kan jag i min bakgrund hitta orsaker till de övergrepp som skett. Det gör det inte lättare att hantera det faktum att de har inträffat, men det ger ändå ett halvt svar på frågan "varför". Sedan finns det individer som blir utsatta och som kan lägga det åt sidan, som kan tänka "jag blev utsatt, nu går jag vidare" - och genuint lyckas med det.

Det finns individer som prostituerar sig för att de på något plan vill känna sig lika dåliga som under övergreppet, för att de anser att de inte förtjänar mer. Andra gör det i en jakt på makt, i en jakt på pengar.

Det jag menar är;
oavsett hur många eller hur få gånger man har blivit utsatt så kan man bli lika skadad för det. Det finns ingen mall att följa när det kommer till hur man "bör" eller "får" reagera - så hur ska man kunna dela upp detta i subkategorier då?

Förklara gärna om jag missuppfattat någonting!

Mvh,

Ghost

avatar
.
.

Conatus, 

Men HUR kan du tolka mitt inlägg som någon gradering i "hemskhet"? Hmmm, nu blev jag riktig förvirrad.

Var finns "hemskhetsskalan" i min lista? Det handlar ju om olika situationer. 

 Jag kan bara t.ex. jämföra med forum för barnlöshet där det JODÅ - kan innebära en mer komplex problematik om man som singel måste åka utomlands och ta emot en anonym embryodonation - i jämförelse med om man blir gravid på första försöket i ett barnlöst par. 

By the way, är det känsligt det där, med gradering av "skador"? Det sker dagligdags inom psykiatrin! Visst är det skillnad mellan mig, en förtidspensionär (pga våldtäkter och övriga övergrepp) och en annan som är fullt funktionsduglig samhälleligt sett och som dessutom har pojkvän inkl fungerande erotisk relation?



Senast ändrad av cikada den ons 2 okt - 20:04, ändrad totalt 1 gång

Ghost

avatar
.
.

Min tanke med olika subgrupper är alltså endast god i enlighet med erfarenheter från andra forum (t.ex. dem som handlar om barnlöshet). Jag vet med mig att känslor bättre kommer fram i smågrupper där man vet att deltagarna är i ungefär samma situation. Sedan kan man så klart känna igen sig i flera olika subgrupper! Och använda dessa i enlighet med vilka problem man vill ventilera för stunden.

Ghost

avatar
.
.

Conatus, 

Var är du? Ser fram emot respons! Du måste ha läst lite slarvigt, eller hur?

Conatus

Conatus
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Jag är kvar!
Jag lämnade datorn en stund för att tillaga en sen middag. Ber om ursäkt för denna tystnad som uppstod.

Dels så kan jag ha missförstått vissa delar av ursprungstanken och dels så har jag nog inte varit så tydlig med hur jag själv tänkte. Jag menade till exempel inte att du har pratat om någon "hemskhetsskala" - men jag tror att vissa kan känna att det blir en sådan uppdelning i och med subgrupper. Tex som denna;

"4. Jag våldtogs som vuxen
Förklaring: Kanske har du haft fungerande sexuella relationer fram till traumat - när du våldtogs? Hur ska du ta dig vidare? Om du INTE haft fungerande relationer i vuxen ålder, gå vidare till "Vi som är 40+"."

Var ska man vända sig om man passar in till viss del? Om man blev utsatt som barn men inte har minne av det och sedan blir utsatt som vuxen och fler bitar faller på plats? Om man själv anser att man haft fungerande relationer som vuxen, medan anhöriga som man litar på inte anser att de varit hälsosamma?

Jag tror att det kan vara skadligt med subgrupper - om det inte finns väldigt tydliga "uppdelningar" och förklaringar till varje enskild subgrupp redan innan dessa blir ett faktum. Förstår du/ni hur jag menar?

Mvh,

Ghost

avatar
.
.

Precis! Håller med. Detta är bara några förslag till en början av uppdelning. Jag tillhör dem som skulle finna det fruktbart med tryggheten i att ibland samtala enbart med personer som delar vissa aspekter av mitt lidande. 

Och det är inte någon revolutionerande tanke...jag är knappast nytänkande i det avseendet. Se vilket annat forum som helst. Ex barnlöshetsforum, där det är ett faktum att embryodonation utomlands kan (men så klart inte MÅSTE) väcka en annan problematik än om man får hjälp inom Sverige med egna könsceller och har lyckan att få barnet rätt snart. 

Inga konstigheter alltså. Bara en frivillig möjlighet att då och då dyka ner i sin egen "grupp" för att sedan självklart även ge och ta i kategorier som är gemensamma för alla deltagare.

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Absolut. Har ni önskemål om en privat användargrupp där ni kan prata om en speciell sorts problematik (som inte passar in i någon av de grupper som i dagsläget finns) går det jättebra att komma med förslag. De krav jag har är;

1. Ämnet är relevant och behandlar de ämnen som sidan berör.
2. Det finns minst tre medlemmar som önskar delta i gruppen vid gruppens uppstart.

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet