Överlevare av Sexuella övergrepp

Fri från skuld. Forum och mötesplats för alla som varit utsatta för sexuella övergrepp och trauman som barn och senare i livet. En plats för alla, oberoende stadie i läkningsprocessen. En plats att våga närma sig det svåra och dela erfarenheter.


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Jeanette går ut i media - Radioprogram och artiklar

2 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Jeanette utsattes för långa och grova sexuella övergrepp av sin morfar. Hon sveks både av vården, myndigheterna och sin familj - alla som såg henne och valde att blunda för hennes utsatthet.

Jag delar upp de olika länkarna i olika inlägg. I första inlägget här ligger fokuset på det radioprogram som Jeanette intervjuas i. Här kommer det starka introt:

"Det här är en historia som börjar för 40 år sedan i en liten lägenhet i utkanten av en stad. I lägenheten bor en liten flicka med sin familj. Bakom dörren till den lägenheten finns helvetet.

Under 15 år utsätts flickan för grova sexuella övergrepp av sin morfar. Alla vet vad som sker - Familjen vet, vården vet och myndigheterna vet. Ingen gör något. Till slut rymmer flickan hemifrån. Hon försöker glömma.
Flickan blir vuxen och får egna barn. Barnen växer upp och flyttar hemifrån, och kvinnans barndom tränger sig på allt starkare. Hon kan inte längre värja sig mot minnena.

Inferno är en radiodokumentär om det som sker efter övergreppen, långt efter, när alla tror att allt är glömt och bearbetat och när myndigheterna återigen inte lyssnar. En dokumentär av Bengt Bok."

För att lyssna på programmet så följer ni länken som kommer: här.

Obs: Varning för starkt innehåll i programmet.

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Jeanette intervjuas av sidan Nyheter24.


Del 1: Jeanette våldtogs av sin morfar i 15 år

" När Jeanette Eriksson, då sex år, blev intagen till Kronprinsessan Lovisas Barnsjukhus hade hennes ben fastnat i samlagsställning. Men efter ett halvår på sjukhuset fick hon ta en taxi hem till morfar och övergreppen fortsatte i tio år till.

– Folk brukar säga att mormor var medskyldig och visst, det var hon, men det lilla normala jag har det har jag fått från mormor, säger 50-åriga Jeanette Eriksson."

Läs resten av intervjun via denna länk

Del 2: Övergreppen som bara fortsätter

"Jag vill inte att hon ska behöva dö för att myndigheterna inte tar sitt ansvar", säger prästen Jacqueline Hårdstedt. Hon är en av dem som försökt hjälpa Jeanette Eriksson att få livsgnistan tillbaka. Men var ligger ansvaret egentligen?

Jeanette Erikssons morfar våldtog henne varje dag från det att hon var 3-4 månader till 15 års ålder. Idag är hon 50 och de svenska myndigheterna har fortfarande inte tagit sitt ansvar och gett henne den hjälp hon behöver."

Läs resten av intervjun via denna länk

Del 3: Mötet


" Hennes vardag bestod av övergrepp och trots att myndigheterna visste var det ingen som gjorde något. Nu, 40 år senare får Jeanette äntligen svar från sin barnpsykolog.

Jeanette Eriksson blev våldtagen av sin morfar under 15 års tid. När hon var sex år började hennes ben krampa och fastnade i samlagställning. Hon blev inlagd på Kronprinsessan Lovisas Barnsjukhus där man spelade in en film om hennes stela ben i utbildningssyfte. Filmen beskriver hur hennes kropp reagerat på den incest som pågick i hemmet. När filmen var klar och Jeanette kunde gå igen skickade sjukhuset hem henne i en taxi - hem till morfar."

Läs resten av intervjun via denna länkMötet

Ett extra tack tillägnas vår användare Conatus för dessa länkar! yesyes hug

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Här kommer nu också en länk till en passerad läsarchatt med Jeanette Eriksson via Aftonbladets nätsida. Läsare fick ställa henne frågor och om ni scrollar längre ner i chatten så kan ni läsa hennes svar. Ni kan läsa chatten i sin helhet via länken här.

Hon ställer också upp i en intervju hos aftonbladet som ni finner här.

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

Conatus

Conatus
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

Jag har skrivit ett blogginlägg om henne. Jag beundrar starkt att hon gick ut med bild i media. Tyvärr så får man inte själv göra det om man inte har fått sin förövare dömd, iaf enligt den reporter som jag har haft mailkontakt med. Jag tycker det är lite sjukt, för det visar ju på att det fortfarande är vi som har blivit utsatta som ska skämmas och döljas. Det är absurt.

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Jeanette Eriksson har nu skrivit en bok om övergreppen hon utsattes för som barn. I länken nedan gästar hon "En bok, en författare" och intervjuas av Mattias Österlund om boken När jag blir stor, erfarenheterna och hur samhället fortsätter att svika henne än idag.

Urplay.se skrev:I den självupplevda romanen ”När jag blir stor” skildrar Jeanette Eriksson ur barnets perspektiv åren då hon blev utsatt för incest av sin morfar. Trots att släktingar, vårdpersonal och myndigheter kände till övergreppen var det ingen som satte stopp

Länk till programmet: När jag blir stor

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet